De meesten van ons blinken niet uit in het nemen van ingrijpende beslissingen. Neem het kiezen van een woning: moet ik het ruimere appartement nemen of de studio in de betere buurt? Het huis met de betere voorzieningen of de woning met de lagere huur?
Los van die praktische keuzes, zijn er ook op meta-niveau vragen te beantwoorden: hoe maak ik de keuze? Maak ik een lijst met alle voor- en nadelen? Vraag ik advies aan vrienden en familie? Ga ik op mijn gevoel af?
Voor wie dit allemaal niet weet, verscheen in november 2018 een eenvoudig advies in de Harvard Business Review: “Kies het perspectief van een vlieg op de muur.” Meer specifiek: neem een besluit alsof je voor iemand anders beslist.
Het artikel is geschreven door marketingprofessor Evan Polman van de Wisconsin School of Business aan de Universiteit van Wisconsin-Madison. In het stuk haalt Polman een paper aan waarin de verschillende manieren beschreven worden waarop mensen voor zichzelf en voor anderen besluiten nemen.
De onderzoekers deden verschillende studies onder ruim duizend mensen waarin hen gevraagd werd te kiezen tussen restaurants, banen en datingprofielen – voor henzelf én voor anderen. Uit de studie bleek dat mensen voorzichtiger zijn wanneer ze voor zichzelf een keuze moeten maken en daarbij zorgvuldig alle pro’s en contra’s tegen elkaar afwegen. Kiezen we echter voor anderen, dan zijn we opeens veel avontuurlijker en bekijken we zo veel mogelijk opties.
Nu is het niet zo dat een meer avontuurlijke instelling per definitie beter is, maar Polman geeft een mooi voorbeeld dat illustreert waarom dit goed kan zijn. "Veel mensen zijn terughoudend in het vragen om opslag (een voorzichtige mindset), maar dezelfde mensen adviseren anderen wel opslag te vragen (de avontuurlijke instelling)."
Sterker nog, wanneer we anderen iets aanraden, dan zijn we optimistischer en meer geneigd tot actie. "Bij het maken van eigen keuzes, neigen mensen ertoe vooral te denken aan alles wat mogelijk kan misgaan. En dat leidt tot twijfel en bedenkingen".
Polman adviseert dan ook dat "iedereen een mentor zou moeten hebben, of een eerlijke vriend die je kan helpen een andere invalshoek te kiezen."
Je kunt je eigen adviseur zijn bij het nemen van beslissingen
Maar die mentor of vriend kan je natuurlijk ook zelf zijn. Mits je het vlieg-op-de-wand-principe hanteert, zegt Polman. "Het kan helpen om over jezelf in de tweede persoon enkelvoud te denken wanneer je belangrijke beslissingen moet nemen. In plaats van jezelf de vraag te stellen "Wat zal ik doen?", moet je de vraag herformuleren: "Wat zou jij doen?"
Andere experts geven soortgelijke adviezen. Business Insider schreef eerder over wat de auteur Chip Post tegen The Washington Post zei: "De magische truc in besluitvorming is jezelf de volgende vraag stellen: "Wat zou je je beste vriend adviseren om te doen in deze situatie?" Mensen kijken raar op wanneer ik dit vertel. Niemand verwacht dat het zó eenvoudig is om jezelf advies te geven vanuit het perspectief van een ander."
Business Insider sprak eerder ook met psychologe Susan David van de Harvard Medical School. De auteur van 'Emotional Agility' verklapte een andere truc waarmee je afstand kan nemen van je eigen persoon: Denk aan iemand die je kent en respecteert, om je vervolgens voor te stellen wat deze persoon jou zou adviseren als die zich in dezelfde situatie als jij zou bevinden.